pátek 10. července 2015

Vanilkovo - levandulové suflé

Pravě teď bych si zajela na výlet do Provance. Chtěla bych vidět rozkvetlé fialové louky a cítít tu krásnou uklidňující vůni. Jelikož není času na zbyt, zašla jsem si na výlet alespoň k sousedce, abych ukojila svoji touhu po levanduli. Tyto krásné drobné kvítka můžete znát v mnoha podobách. Nejtypičtější je pro levanduli barva fialová, ale můžete vidět i bílou. Když jsem naposledy zašla do zahradnictví, kde jsem si chtěla levanduli koupit a vysadit na mé bylinkové zahrádce, bylo zde asi 5 druhů. Různé listy, různé typy intenzity vůně. Nechala jsem si tedy poradit, která je nejlepší a také odolná, protože mé pečovací schopnosti nejsou v případě kytek na vysoké úrovni. Paní zahradnice mi sice poradila, když jsem ji však řekla, že mám v planá louhovat levanduli ve smetaně a pak z ní dělat lahodné lanýže, koukala na mě jako na zjevení. Opět jsem odešla s prázdnou a levanduli jsem koupila až na prodejní výstavě v Ateliéru Čarodějka.
Jelikož se nám změnili plány na včerejší večer, využila jsem volné příležitosti a s přítelem navštívili naše známé. A co by to bylo, abych nepřinesla nějaký dezert. No ale co na poslední chvíli připravit? První várka levandule už byla usušená a já odhodlaná na první dezert s ní. Skočila jsem sbalit posledních pár věciček a vyrazily jsme s přepravkou surovin na návštěvu. Po dobré večeři už na mě minutka pípala, že suflé už má svůj čas a může jít rovnou z trouby na stůl. Tak je totiž nejlepší! Teplé, než začně padat :-)
Ingredience:

  • 67g hladké mouky 
  • 67g cukru krupice + na vysypaní formiček 
  • 195ml plnotučného mléka 
  • 37g másla + na vymazání formiček 
  • 4ks vejce 
  • 1 vanilkový lusk 
  • kvítka levandule 
  • 3lžíce vaječného koňaku  
Jako první jsem si musela připravit náčiní. Rozehřála jsem toubu na 200°C a vytřela kokotky (formičky) máslem a vysypala cukrem. Pro suflé je dobré mít formičky s rovnými stranami a né do tvaru "V". Já použila 4 formičky o objemu 200ml.

Jako další je potřeba si připravit levandulové mléko. Mléko se sušenou levandulí jsem dala na sporák a na malém plamýnku nechala prohřát, ne však aby přešlo varem. Mohl by se nám pak utvořit škraloup a to nechceme. Množství levandule nechám na vás, každá je jinak intenzivní a každý to má rád jinak. Já jsem dala takovou jednu polévkovou lžíci kvítků. Po prohřátí jsem odstavila a nechala ještě cca 15 minut odstát, aby mléko vychladlo i s levandulí. Po scezení by mléko mělo nasát aroma levandule, které se pak následně při pečení přenese do celého dezertu.

Když jsem měla vše připravené pustila jsem se do samotné připravy těsta. Nejprve si smíchala mouku, cukr a mléko v rendlíčku a na sporáku 3 minutky míchala, než mi začala směs tuhnout. Musíte míchat pořádně, protože se vám jinak budou tvořit cucky. Ve chvíli kdy se směs začala chytat ke dnu, stáhla jsem rendlíček z plotýnky a ještě chvíli míchala. Až bude mít směs hladkou konzistanci, můžete přidat vyškrábanou dřeň z vanilkového lusku a vaječný koňak. Opět jsem vše dobře rozmíchala a jako poslední přidala máslo. Poté co se máslo rozmíchalo ve směsi a já dosáhla horlivým mícháním znova hladké konzistence bez cucků, zamíchala jsem do už teď vychladlé směsi žloutky. Bílky jsem si vyšlehala stranou do pevného stavu. Poslední krok byl spojit bílky se směsí. Bílky přidávejte opatrně a míchejte už je stěrkou, aby vám nespadly a směs zůstala nadýchaná.

Ták a máme hotovo, můžeme plnit kokotky. Suflé vám vyběhne nahoru, ale i přesto plňte téměř k okraji, ať máte pěknou čepici. Naplněné kokotky jsem dala do vyhřáté trouby na nejnižší úroveň roštu a nejlépe úplně do zadu, kde to pořádně hřeje a je teplota stálá. Prvních 5 minut pečete na 200°C, poté stáhněte na 170°C na dalších 8minut. Poté troubu vypněnete na 0°C a kokotky nechte v troubě ještě po dobu 5minut dojít. Důležité je, aby jste po celou dobu pečení (cca 18minut) troubu neotvírali.

A je hotovo, přátelé se na dezertík těšily, kavičku nám mezitím k tomu připravila kamarádka a spojením sil jsme mohli degustovat vanilkovo - levandulové suflé. Pro mě spojení báječné chuti a vůně. Všem doporučuji najít si čas a suflé vyzkoušet, ať už v mé variaci, nebo například s jinými příchutěmi.

Dobrou chuť, GM :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat